اساسنامه

موسسه ی خیریه ی امام سجاد(ع) اهر

فصل اول: کلیات و اهداف

ماده۱

نام سازمان مردم نهاد مورد نظر موسسه خیریه نیکو کاران امام سجاد شهرستان اهر که در این اساسنامه به لحاظ رعایت اختصار «موسسه» نامیده می شود.

ماده ۲

نوع فعالیت: کلیه فعالیتهای موسسه غیر سیاسی و غیر انتفاعی و غیر دولتی بوده و در موضوع نیکو کاری و امور خیریه با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.

ماده ۳

محدودیت فعالیت موسسه در سطح استان آذربایجان شرقی، شهرستان اهر می باشد.

ماده ۴

محل: مرکز اصلی موسسه در سطح استان آذربایجان شرقی شهرستان اهر به نشانی موقت اهر، انتهای خیابان شیخ شهاب الدین، نرسیده به تقاطع حزب ا…، روبروی نمایشگاه حامد.

ماده۵

تابعیت: موسسه تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند.

ماده ۶

مدت فعالیت موسسه از تاریخ تاسیس به مدت نا محدود می باشد.

ماده ۷

دارایی موسسه اعم از منقول و غیر منقول مبلغ  صفر  ریال  می باشد.

ماده ۸

هأت موسس افرادی هستند که برای تهیه مقدمات تشکیل قیام نموده اند و بعد از تاسیس تحت عنوان موسس مسئولیتی نخواهند داشت.

ماده ۹

اهداف موسسه عبارتند از:

الف: کلیات

۱- موسسه عالی ترین هدف خود را در حل مشکلات مردم فقط رضایت خداوند متعال و خدمت به همنوعان می داند.

۲- موسسه با ارج نهادن به کرامت انسانها و حفظ آبروی آنها به هیچ عنوان منت گذاری نخواهند کرد.

۳- کمک به افراد آسیب دیده و آسیب پذیر حقیقی جامعه در ابعاد مادی و معنوی در حد امکانات.

۴- تعامل و همکاری با موسسات خیریه و خیرین جامعه جهت هدفمند کردن مدد رسانی و اولویت بندی و اجرای برنامه های پیش بینی شده موسسه.

۵- توسعه و ترویج فرهنگ حمایت از نیروهای خلاق و کار آفرین و استعداد های درخشان برای اعتلای سطح علمی مدد جویان و توسعه کار و اشتغال زایی در حد امکانات

۶- کمک به حل مسائل و مشکلات خانواده های بی سرپرست از بعد مادی و معنوی بخصوص آن دسته که هیچگونه درآمدی نداشته و حامی و پشتیبانی هم ندارند.

۷- رسیدگی و کمک به امور درمان بیماران بی بضاعت در راستای بهبودی و درمان آنان با پرداخت هزینه های دارو و بیمارستان و درمان بمنظور بازتوانی و ایجاد امید به زندگی در آنان.

۸- تامین مایحتاج ضروری و لوازم و اثاثیه اولیه مورد نیاز دختران دم بخت خانواده های کم درآمد که بدلیل نداشتن امکانات اولیه، حاضر به ازدواج نیستند.

۹- تامین بخشی از هزینه زندگی افراد بی بضاعت و مستمند بمنظور جلوگیری از پایمال شدن و پاشیدگی ارکان خانواده.

ب: روشهای اجرایی اهداف

۱- بررسی و تحقیق افراد آسیب دیده و کمک مادی و معنوی در جهت رفع آسیبهای اجتماعی با معرفی به مراکز آموزشی و افراد متخصص.

۲- تهیه بروشور فعالیت موسسه و ارسال آنان به موسسات خیریه و خیرین جامعه و مراجعه و مذاکره با آنها در جهت کمک های متقابل و بکارگیری روشهای مناسب در اجرای برنامه های مدد رسانی.

۳- دعوت و حمایت از نیروهای خلاق و کارآفرین و استعداد های درخشان و کمک مادی و معنوی به آنها در جهت هدایت و برنامه ریزی و ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش.

۴- بررسی و تحقیق خانواده های بی سرپرست و کمک مادی و معنوی به آنها در حد امکانات و ایجاد برنامه های فرهنگی مناسب در سطح این خانواده ها برای بارور نمودن استعداد های موجود افراد خانواده.

۵- بررسی و تحقیق بیماران بی بضاعت و نا توان و کمک مادی و معنوی به آنها و ایجاد دوره های آموزشی بهداشتی برای سلامت جسمی و روحی این افراد.

۶- کمک به دختران دم بخت که به دلیل نداشتن امکانات قادر به ازدواج نیستند و تامین بخشی از مایحتاج ضروری ازدواج آنها و تشویق و امیدوار نمودن آنها به زندگی در حد امکانات و ایجاد روحیه توکل و امید واری در آنان.

۷- کمک به افراد بی بضاعت و تامین بخشی از هزینه زندگی آنها و ایجاد امکانات لازم برای توانمند نمودن این افراد در حد امکانات.

۸- انجام فعالیت های اقتصادی و فرهنگی در آمد زا جهت مصرف در اهداف موسسه پس از تصویب مراجع ذیربط.

۹- ایجاد کارگاههای آموزشی در مقاطع مختلف برای شهروندان و علاقمندان بخصوص جوانان در راستای توسعه اهداف انسان دوستانه در متن جامعه.

تبصره: لازم به ذکر است که موسسه تلاش خواهد نمود که موارد فوق الذکر را به ترتیب اولویت و با سنجش امکانات و توانایی های خود پیگیری نماید.

فصل دوم: ساختار

ماده ۱۰

ارکان موسسه عبارتند از :

۱- مجمع عمومی              ۲- هیات مدیره                ۳- مدیر عامل                   ۴- بازرس

ماده ۱۱

وظایف مجتمع عمومی موسس:

۱- انجام اقدامات اولیه برای تاسیس موسسه

۲- تهیه و طرح اساسنامه و تصویب آن

۳- انتخاب اعضاء هیات امنا

۴- انتخاب اولین مدیران و بازرسان

۵- تعیین روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی اولین مجمع عمومی اطلاعات

تبصره ۱: اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی موسس در بار اول با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء بوده و در صورت عدم حد نصاب اکثریت لازم، دربار دوم با حضور یک سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت.

تبصره ۲: تصمیمات مجمع عمومی موسس با اکثریت دو سوم آراء حاضرین با تایید مرجع صدور پروانه و دستگاه تخصصی اتخاذ و رسمی می شود.

ماده ۱۲

مجمع عمومی عادی متشکل از کلیه اعضاء هیات امنا که به تعداد ۳۵  نفر تشکیل و عالیترین مرجع تصمیم گیری است که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.

ماده ۱۳

چنانچه ادامه همکاری هر یک از اعضا هیات امنا به علل فوت، عزل و یا استعفا غیر ممکن شود، هیات شخص واجد شرایط و مورد اعتماد دیگری با رأی اکثریت نسبی اعضا به عنوان عضو هیات امنا انتخاب می نماید.

ماده ۱۴

مجمع عمومی عادی هیات امنا سالانه در آبان ماه تشکیل خواهد شد. جلسه با حضور نصف به علاوه یک اعضا در بار اول رسمیت یافته و با حضور هر تعداد از اعضا در بار دوم تشکیل و رسمی خواهد بود.

تبصره۱- اکثریت لازم جهت اتخاذ تصمیم مجمع عمومی عادی نصف به علاوه یک آرا حاضرین در جلسه رسمی مجمع می باشد مگر در خصوص انتخاب مدیران یا بازرسان که با اکثریت نسبی خواهد بود. در صورتی که در دعوت نخست، اکثریت حاصل نشد، جلسه دوم به فاصله حداقل ۱۰ (ده) روز تشکیل و با هر تعداد اعضای حاضر، جلسه رسمیت خواهد یافت.

تبصره ۲- مجمع عمومی هیات امنا ممکن است به صورت فوق العاده در هر زمان به تقاضای هیات مدیره یا بازرس (ها) با یک پنجم اعضاء هیات امنا در صورتی که هیات مدیره یا بازرس ظرف مدت ۲۰ روز به درخواست اعضا مبنی بر تشکیل مجمع عمل ننماید، تشکیل می گردد.

تبصره ۳- دعوت برای مجمع عمومی عادی از طریق درج آگهی در روزنامه کثیر الانتشار حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز قبل از برگزاری مجمع و با دعوت (کتبی- تلفنی) صورت می پذیرد.

تبصره ۴- روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی های روزنامه اطلاعات می باشد.

ماده ۱۵

وظایف مجمع عمومی عادی امنا:

۱- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان (اصلی و علی البدل)؛

۲- استماع و رسیدگی به گزارش هیات مدیره و بازرس (ها)؛

۳- تعیین خط مشی کلی موسسه؛

۴- بررسی و تصویب یا رد پیشنهاد های هیات مدیره؛

۵- تعیین عضو جانشین هیات امنا؛

۶- تصویب ترازنامه و بودجه موسسه؛

۷- تعیین روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی ها و دعوتنامه ها؛

۸- عزل اعضای هیات مدیره و بازرسان؛

ماده ۱۶

مجمع عمومی فوق العاده با شرایط زیر تشکیل خواهد شد:

۱- با درخواست اکثریت اعضای هیات مدیره یا بازرس؛

۲- با درخواست یک پنجم اعضای امنا؛

تبصره ۱- دعوت برای مجمع عمومی فوق العاده کتبی بوده و حداقل ۱۰ (ده) روز قبل از تشکیل آن به اطلاع امنا خواهد رسید.

تبصره ۲- اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی فوق العاده بار اول همان شرایط مجمع عمومی عادی می باشد و در بار دوم حضور بیش از یک سوم اعضای امنا تشکیل می گردد.

تبصره ۳- تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده با تصویب دو سوم اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۱۷

وظایف مجمع عمومی فوق العاده:

۱- تصویب تغییرات اساسنامه؛

۲- بررسی و تصویب یا رد انحلال؛

۳- تغییر در میزان سرمایه؛

۴- انحلال قبل از موعد؛

۵- هرگونه تغییر در ماهیت؛

ماده ۱۸

جلسات مجامع عمومی امنا توسط هیات رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.

تبصره ۱- اعضاهیات رئیسه نباید از بین کاندیداهای هیات مدیره و بازرسان باشند و با اعلام قبولی نامزدی خود در مجمع عمومی، انتخاب خواهند شد.

تبصره ۲- رئیس هیات مدیره، رئیس هیات رئیسه مجمع عمومی خواهد بود مگر اینکه موضوع عزل یا انتخاب هیات مدیره باشد.

ماده ۱۹

هیات مدیره:

موسسه دارای هیات مدیره ای مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل خواهد بود.

تبصره ۱- جلسات هیات مدیره با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا حاضرین معتبر خواهد بود.

تبصره ۲- شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات آن ضروریست و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا ۳ جلسه متوالی یا ۶ جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

تبصره ۳- دعوت از اعضای هیات مدیره باید حداقل ۱۰ روز قبل از تشکیل جلسه به صورت قانونی انجام پذیرد.

ماده ۲۰

در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای هیات مدیره یا بازرس عضو علی البدل برای مدت باقی مانده هیات مدیره یا بازرسی به جای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.

در صورتیکه تعداد هیات مدیره یا بازرس به هر دلیل کمتر از تعداد اعضاء اصلی شود و ورود اعضا علی البدل نیز موجب تکمیل آن نشود مجمع عمومی حسب مورد به صورت عادی یا به صورت فوق العاده جهت تکمیل تعداد باقی مانده برگزار خواهد گردید.

ماده ۲۱

هیات مدیره علاوه بر جلساتی که بطور مرتب و حداقل هر ماه ۲ بار تشکیل می گردد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نایب رئیس تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد.

تبصره: نحوه تشکیل جلسه فوق العاده بموجب آیین نامه داخلی است که به تصویب هیات مدیره خواهد رسید.

ماده ۲۲

اعضای هیات مدیره در اولین جلسه ای که بعد از انتخاب شدن تشکیل می دهند از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نائب رئیس و یک نفر خزانه دار انتخاب خواهند نمود. حدود اختیارات آنها را اساسنامه یا آیین نامه ای که به تصویب مجمع عمومی امنا خواهد رسید مشخص می نماید.

تبصره ۱- هیات مدیره در هر موقع می تواند افراد فوق الذکر را از سمت های مذکور عزل کند.

تبصره ۲- هیات مدیره در صورت لزوم می تواند سمتهای دیگری برای سایر اعضا هیات مدیره تعریف نماید.

ماده ۲۳

هیات مدیره برای ۲ سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد هیات مدیره برای دوره های بعدی بلامانع بوده همچنین هیات مدیره موظف است حداکثر ۳ ماه قبل از پایان تصدی خود از مجمع عمومی عادی امنا به منظور انتخاب هیات مدیره جدید دعوت نماید، هیات مدیره قبل از درج آگهی موظف است دستور و زمان برگزاری مجمع را به تایید مرجع صدور پروانه برساند و حداقل ده روز قبل از پایان تصدی خود نتیجه انتخابات را به مراجع ذی ربط و ذی صلاح اعلام نماید.

ماده ۲۴

هیات مدیره نماینده قانونی موسسه بوده و وظایف و اختیارات آن در چهار چوب اساسنامه بشرح ذیل می باشد:

حفظ و حراست اموال منقول و غیر منقول، رسیدگی به حسابها، پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات مجامع عمومی، افتتاح حساب در بانکها طی انجام تشریفات قانونی، تعقیب جریانات قضایی و اداری و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم، تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش (مصالحه) و در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی با حق توکیل و سایر وظایفی که بر اساس اساسنامه به هیات مدیره واگذار گردیده. به طور کلی هیات مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی می باشد پس از تصویب مجمع به نام موسسه انجام دهد.

تبصره ۱- جز درباره موضوعاتی که به مفا این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص هیات امنا است. هیات مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور مشروط به رعایت حدود اهداف و اساسنامه را دارا می باشد.

تبصره ۲- هیات مدیره پس از تصویب می تواند در انجام معاملات و یا پرداخت هزینه های جاری موسسه تا مبلغ پنج میلیارد ریال بدون تصویب مجمع عمومی راساً اقدام نماید.

ماده ۲۵

مجمع عمومی عادی امنا یک نفر را به عنوان بازرس اصلی یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل برای مدت یکسال انتخاب خواهد نمود.

ماده ۲۶

هیات مدیره از بین خود یا خارج یک نفر را به سمت مدیر عامل انتخاب نموده و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق الزحمه او را تعیین می نماید.

تبصره: مدیر عامل نمی تواند در عین حال رئیس هیأت مدیره با شد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضرین اعضای مجمع عمومی.

ماده ۲۷

بازرس می تواند در هر موقع هر گونه رسیدگی و بازرسی را در مورد عملیات موسسه انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوطه را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده مجمع عمومی را بنماید.

ماده ۲۸

هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان تا زمانیکه جانشین آنها از سوی مجمع عمومی انتخاب نشده اند در مسئولیت خود باقی خواهند بود.

ماده ۲۹

اشخاص ذیل نمی توانند بعنوان بازرس انتخاب شوند:

۱- کسانی که به علت ارتکاب جرم و به موجب حکم قطعی دادگاه از حقوق اجتماعی کلاً و یا بعضاً محروم شده باشند؛

۲- مدیران و مدیر عامل؛

۳- اقربای سببی و نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم؛

۴- همسر اشخاص مذکور در بند.

تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

ماده ۳۰

وظایف بازرس بشرح زیر است:

۱- بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای مجمع عمومی امنا؛

۲- مطالعه گزارش سالانه هیات مدیره اعم از مالی و غیر مالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی؛

۳- گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی امنا؛

۴- اظهار نظر کتبی درباره صحت صورت دارایی، عملکرد و مطالب و اطلاعاتی که هیات مدیره و مدیران در اختیار مجمع عمومی گذاشته اند؛

۵- سایر وظایفی که اساسنامه و قوانین و مقررات موضوعه به عهده بازرس قرار داده است.

تبصره: بازرس می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت نماید.

ماده ۳۱

مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی موسسه است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیات مدیره و اساسنامه به وی تفویض می گردد نماینده موسسه محسوب شده و از طرف موسسه حق امضا دارد.

تبصره ۱: عزل مدیر عامل از اختیارات هیات مدیره می باشد که باید مستند و مدلل باشد.

تبصره ۲: اگر مدیر عامل عضو هیات مدیره باشد دوره مدیرت عاملی او از مدت عضویتش در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود، لیکن انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلامانع می باشد.

تبصره ۳: کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور با امضای مدیر عامل و خزانه دار و در غیاب خزانه دار با امضای هیأت مدیره و با مهر موسسه معتبرخواهد بود.

ماده ۳۲

مدیر عامل مجری مصوبات مجمع عمومی و هیات مدیره بوده و دارای اختیارات و مسئولیتای ذیل می باشد:

۱- نمایندگی قانونی در مراجع رسمی و نهاد ها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی؛

۲- استخدام و عزل و نصب کارکنان در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیات مدیره؛

۳- نگهداری دارایی، اموال، حسابها، اسناد و دفاتر؛

۴- اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیات مدیره  به وی تفویض شده باشد؛

۵- ارائه پیشنهاد های لازم در زمینه گسترش، بهبود و هماهنگی در فعالیت های موسسه به هیات مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی؛

۶- تهیه پیش نویس ترازنامه، بودجه، خط مشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیات مدیره و ارسال به مجمع عمومی؛

۷- تهیه و پیش نویس آئین نامه های مورد لزوم جهت طرح و تصمیم گیری در هیات مدیره؛

۸- نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب، نمایندگی ها و دفاتر؛

۹- پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده با ذکر علل موجه برای تصویب به هیات مدیره؛

۱۰- انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه به مدیر عامل محول شده یا بشود.

ماده ۳۳

حقوق و مزایای مدیر عامل بوسیله هیات مدیره تعیین می شود.

در صورتیکه مدیر عامل از اعضای هیات مدیره نباشد بدون داشتن حق رای می تواند در جلسات هیات مدیره شرکت نماید.

ماده ۳۴

مدت ماموریت مدیر عامل از مدت ماموریت هیات مدیره تجاوز نخواهد کرد و تغییر یا تجدید انتخاب او نیز بلامانع است به هر صورت مدیر عامل در صورت انقضاء مدت ماموریت موظف است تا تعیین جانشین وظایف محوله را انجام دهد.

فصل سوم: بودجه و مواد متفرقه

ماده ۳۵

بودجه موسسه از طریق ذیل تامین می شود:

۱- هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی دولتی و غیر دولتی؛

۲- وقف و حبس؛

۳- وجوه حاصل از قبض های رسید که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی بصورت ماهانه یا یکجا پرداخت می گردد؛

۴- وجوه حاصل از فعالیت های اقتصادی انجام شده در چهار چوب موضوع فعالیت و اهداف اساسنامه سازمان و این آئین نامه؛

ماده ۳۶

درآمد و هزینه های موسسه در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن حد اکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی به مراجع ذیربط ارایه خواهد شد.

تبصره۱- هیات مدیره مکلف است کلیه درآمدهای حاصله سالانه را مطابق اساسنامه صرف اهداف و وظایف نماید و چنانچه وجوهی مازاد بر هزینه های موسسه موجود است در حساب مخصوصی بنام موسسه نزد یکی از بانکهای رسمی ایران نگهداری نماید.

تبصره۲- سال مالی موسسه منطبق با سال شمسی بوده و همواره به پایان آبان ختم می شود به استثناء سال مالی اول که از بدو تأسیس لغایت اسفند ماه همان سال خواهد بود.

تبصره۳- مکاتبات رسمی موسسه با امضای مدیر عامل صورت می پذیرد.

تبصره ۴- کلیه مدارک، پرونده ها و مکاتبات در دفتر مرکزی نگهداری می شود.

تبصره ۵- مصوبات و صورتجلسات هیات مدیره در دفاتر مخصوص بترتیب تاریخ ثبت و به امضای اعضای ذیربط خواهد رسید.

ماده ۳۷

هیات مدیره مکلف است هر گونه تغییر یا اصلاح اساسنامه را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت اعلام نماید و در صورت

موافقت مرجع صدور پروانه به تصویب مجمع عمومی رسانده و نتیجه آن را برای انجام تشریفات اداری ثبت، به مرجع صدور پروانه اعلام نماید.

ماده ۳۸

هیأت مدیره مکلف است محل موسسه و تغییرات بعدی آن را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت اعلام نماید.

ماده ۳۹

موسسه دارای سربرگ، مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیات مدیره و برابر مقررات تهیه خواهد شد. هیات مدیره مکلف است نمونه سربرگ، مهر و آرم تهیه شده را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت و ثبت شرکتها ارسال نماید.

تبصره- هیأت مدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم مسئولیت قانونی دارد.

ماده ۴۰

انحلال: در صورت انحلال موسسه مجمع عمومی فوق العاده حداقل ۳ نفر را به عنوان هیات تصفیه انتخاب و این هیات موظف خواهد بود پس از رسیدگی به حسابها و تصفیه بدهی ها و وصول مطالبات باقیمانده و تعیین دارایی مسلم اعم از منقول و غیر منقول دارای موسسه را به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برساند. هیات مذکور موظف است نتیجه را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت ارائه نماید.

تبصره ۱- مجمع عمومی فوق العاده موظف است دارایی سازمان را پس از انحلال که با نظارت مرجع صدور پروانه به یکی از سازمانهای مردم نهاد با موضوع فعالیت مشابه تعیین می گردد، واگذاری نماید.

تبصره ۲-تصفیه امور مربوط بر طبق مفاد اساسنامه و قواینین موضوعه صورت خواهد پذیرفت.

تبصره ۳- هیات تصفیه از بین خود یک نفر را بعنوان مدیر تصفیه انتخاب می نمایند.

تبصره ۴- مدیر تصفیه موظف است یک نسخه از گزارش را به مرجع صدور پروانه و ثبت شرکتها ارائه نماید.

ماده ۴۱

چنانچه فعالیتهای مندرج در اهداف این اسانامه نیازمند کسب مجوز خاص از سایر دستگاه های دولتی باشد، موسسه موظف است نسبت به کسب مجوز مورد نظر اقدام نماید.

ماده ۴۲

مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است بر اساس آئین نامه ذیربط تاسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد و عمومات قانون تجارت عمل خواهد شد.

ماده ۴۳

این اساسنامه مشتمل بر ۳ فصل و ۴۳ ماده و ۳۶ تبصره در نشست مورخ ۱۳۸۹/۵/۱۸ مجمع عمومی موسس به تصویب رسید.( ۲ مورد تغییر نیز مطابق صورتجلسه تنظیمی،در نشست مورخ ۱۳۹۸/۴/۴ مجمع عمومی فوق العاده هیئت امنا مصوب گردید.)