شادروان حاج موسی موسی زاده (۱۳۲۲ – ۱۳۹۱)

هر دم که می گویی سخن، جان می دهی ما را به تن  /  در کارِ انسان پروری، پیغمبری ها می کنی

شادروان حاج موسی موسی زاده، عضو هیئت موسسین، امناء و محقق موسسه ی خیریه ی امام سجاد اهر، کارمند بازنشسته ی دادگستری اهر بودند. سالیان دراز خدمت صادقانه و خدمت به خلق و سابقه ی طولانی فعالیت در امور خیریه و دستگیری از ایتام و درماندگان، نشانی از تربیت یافتگی و دانش آموختگی این بزرگوار در مکتب عرفان و علوم معنوی و همراهی و همدلی و هم نفسی ایشان با صاحب نفسان معرفت بود.

ایشان اگرچه رسما حاضر و متعلم در مدارس علوم دینی یا دانشگاهی نبودند اما به اعتراف آشنایان و مراجعین، محل رجوع  و پرسش و واجدِ مراتب بالایی از مطالعات علوم دینی، شرعیات، عرفان و حکمت، ادبیات عرب و مواجید دیگر بودند که به تناسبِ شخصیتی چنین، از تبلیغ و اعلان و ادعای فضل پرهیز و نهی می داشتند. تداوم خیرخواهی و معرفت و تربیت ایشان در بازماندگان و فرزندان محجوب و شریف ایشان، موجب تداوم احسان و راه ایشان از سوی خانواده شان گردیده که می توان به همراهی و احسان های مستمر و واگذاری چندین ساله ی خانه ی آن شادروان برای اسکان خانواده های نیازمند اشاره کرد.

 در پایان به مصداق سخنِ ” خوشتر آن باشد که سر دلبران /  گفته   آید  در  حدیث  دیگران” بیش از این درباره ی این نیک مرد سخنی نمی آوریم اما آرزومندیم که به قدر قطره ای از باران حب و علم الهی، چون این شایستگان توفیق بهره مندی داشته باشیم.

 

شادروان رضا صبح خیز (۱۳۴۱ – ۱۳۹۴)

در شگفتم از صداقت، مهربانی، علم و فن  /    ای مشـاور  بر نـوای جان فزایـت آفـرین

شادروان رضا صبح خیز، عضو هیئت امنا و مشاور موسسه خیریه امام سجاد اهر، مشاور ارشد راهنمایی تحصیلی آموزش و پرورش اهر بودند.  از سوابق ایشان می توان به دانش آموختگی کارشناسی ارشد روانشناسی، مسئولیت مرکز مشاوره تحصیلی مدارس اهر و  ریاست اسبق دانشگاه پیام نور واحد اهر اشاره نمود. مسئولیتهایی که در هر کدام، با ارائه ی مشاوره و مدیریت علمی و انسانی، مشکل گشای صدها دانش آموز و دانشجو و همکار و استاد ؛ و در کارگروه مشاوره ی خیریه، منشاء آثار بسیار در بهبود وضع زندگی مددجویان گردیدند.

گفتنیِ دیگر در یادِ این بزرگوار، تداوم تربیت انسانی و زیست جهانِ ایشان در بازماندگان و خاندان ایشان است که ضمن حرکتی فرهنگی و نیک اندیشانه، با طیب خاطرِ همه ی منسوبین، در کنار برگزاری مراسم عرفی ترحیم، همه ی هزینه های پذیرایی ترحیم را برای اهدا به ایتام، به موسسه واریز نمودند که این احسان همچنان از سوی بسیاری از منسوبین ایشان ادامه دارد.

حجب، صداقت، صمیمیت و همدلی ایشان در گره گشایی از مشکلات به ویژه در موسسه خیریه و تلاش بی توقع و بی منت ایشان، سبب شد تا فقدان ایشان، خسارتی دردناک برای فعالیت های موسسه باشد که البته به لطف الهی، همکاران همدل و هم نفس آن بزرگوار، ادامه دهنده ی راه ایشان در موسسه هستند.

 

شادروان حاج محمدعلی رافضی (۱۳۱۸ – ۱۳۹۵)

از یک کلامِ جان فزا، صد مرده احیا می کنی  /  هنگام تعلـیم سخن، کار مسیحا می کنی

شادروان حاج محمدعلی رافضی ، عضو هیئت موسسین و امنای موسسه ی خیریه ی امام سجاد اهر،  از معلمین عالم و تلاشگر بازنشسته ی اهر  بودند. افزون بر خدمت چندین ده ساله ی ایشان در عرصه ی فرهنگ و تعلیم و تربیتِ اهر و توابع ارسباران بزرگ، یادکردِ حضور موثر ایشان در حرکت های اجتماعی و  مردمی عدالتخواهانه در روزهای انقلاب، روحیه ی پهلوانی و فعالیت های ورزشی ایشان که از کوهنوردان بنام منطقه بودند و نیز عضویت امنای مساجد تبریز ؛ ضروری است.

اما شاید مهمترین نکته درباره ی ایشان، تربیت یافتگیِ توامانِ علمی و معنوی ایشان است که نه تنها منجر به سالیان سال، فعالیت در امور خیریه گردید بلکه فرزندان عالم و شریف ایشان نیز که به واقع باقیات صالحات ایشان هستند، در تداوم مرام و مسلک تربیتی ایشان بارها به طور عمده و عظیم، یار و همراه این موسسه و فراتر از آن بوده اند و بیش از ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال احسان در حق ایشان اهدا نموده اند.

در پایان با گذر از مواردی چون حق پیشکسوتی در عینِ آمادگی ورزشی نامبرده در کوهنوردی منطقه حتی تا واپسین ایام حیات  و  نیز  اخذ و نشر علم طب سنتی و گیاهان دارویی؛  یاد جاودانگی آموزگارانی چون او را گرامی می داریم که شاگردان مکتب ادب ایشان، امروزه همگی از خیرین، کارآفرینان و ارباب علم و فنِ مردم دوست و با انصاف شهر و کشورمان شده اند.

 

شادروان علی اصغر نوری شرق (۱۳۲۸ – ۱۳۹۶)

چو غنچه، گرچه فروبستگی است کار جهان  /  تو همچـو باد بهـاری گِـره گشـا  می باش

شادروان علی اصغر نوری شرق، عضو هیئت موسسین و امنا و نیز رابط موسسه با سازمانهای دولتی، کارمند بازنشسته مخابرات اهر بودند. آنچه درباره ی ایشان گفتنی است سابقه ی طولانی فعالیت و گره گشایی در امور خیریه و عام المنفعه ی منطقه و فعالیتهای حرفه ای ورزشی به ویژه فوتبال اهر می باشد.

از فعالیتهای مدنی ایشان در سطح شهر ، برای شاهد مثالی از صدها می توان به پیگیری های قانونی و مدنی بهداشتِ آب شرب شبکه آبرسانی منطقه، جمع آوری کمکهای مردمی برای آسیب دیدگان بلایای طبیعی یا بیماران ودرماندگان، فعالیت مجدانه در به سرانجام رساندن ساخت غسالخانه ی حاج معین و بازسازی مسجد صاحب الامر به ویژه در معیت مرحوم حربی و  فعالیت در تجدید بنای مسجد سجادیه اهر به عنوان عضو امنای آن مسجد ؛ اشاره نمود.

بی تردید چنین سوابقی به پشتوانه ی همت و عزت نفس و اعتماد و مقبولیت عمومی ایشان میان همشهریان به ثمر رسید که البته در این راه چه بسیار، رنجِ بدخویی ها و کارشکنی ها و کم لطفی ها که به جان خرید. این از ویژگی های انسانهایی است که خیر و صلاح عموم مردم را بر آسایش و راحتِ تن ِ خود مقدم می دارند و آماجِ  تیرهای بلایی می شوند که سکونِ مرداب وار را،  بر تکاپوی تغییر و اصلاح، ترجیح می دهند.

 

شادروان جعفر یغمائی سابق (۱۳۴۰– ۱۳۹۹)

ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده‌ام   /   زان می که در پیمانه‌ها اندرنگنجد خورده‌ام

شادروان جعفر یغمائی سابق، عضو هیئت امنا، رابط، محقق و حامی بزرگ و خیّر موسسه خیریه امام سجاد(ع) اهر؛ از دبیران فرهیخته و ارجمند آموزش و پرورش شهرستان اهر بودند. ۳۰ سال خدمت صادقانه، مخلصانه و دلسوزانه ی ایشان در مناطق مختلف شهری و روستایی منطقه ارسباران، آکنده از درستکاری، رفتار و گفتار نیک و کَرَم و عشق و مهر و محبت بی حد ایشان بود که شاهدی از پندار نیک و پاک این عزیز فقید را در سخن و ذکرخیر تک تک معاشران و مراجعانشان از دانش آموز و همکاران گرانقدر فرهنگی تا آشنا و بیگانه می شنویم.

درباره ی بذل و بخشش ایشان، که در زمان حیات، هرگز حاضر به اعلان و اعلام آن نگردیدند؛ همین بس که افزون بر احسان های پیوسته ی ماهانه از آغاز فعالیت موسسه، طی بیش از ۵ سال گذشته، تمامی عیدانه های پرداختی موسسه به مددجویان در نوروز هرسال را تقبل می نمودند. با گذر از احسانهای خرد و کلان این یار نیک سیرت که خارج از مجموعه ی موسسه نیز جریان داشت؛ یاد می کنیم از ۹ سال تلاش بی وقفه ی ایشان در امر ارتباط با مددجویان، کمک رسانی های ماهانه، امر تحقیق و ارتباط با خیرین و مراجع قانونی، مسئولیت دفتر موسسه و صدها گره که از کار موسسه و مددجویان گشودند.

با اندوه و تأثر بسیار، ایشان در آستانه ی نیل به افتخار بازنشستگی، در شهریور ۱۳۹۹ به رحمت ایزدی پیوستند در حالیکه تا روزهای پایانی حیات هم در حال تلاش و دوندگی در راه خیریه بودند. مفارقت این یار دیرین، داغی سخت بر داغ هایمان از فراق بزرگواران نیک سیرتمان افزود اما تداوم رسم احسان و نیک اندیشی و نیکوکاری ایشان، توسط بازماندگان معزی از خاندان های شریف و بزرگوار یغمائی و نیک منش؛ راحتی بر دلهای نگران مددجویانی بود که پس از اطلاع، تک به تک جویای حال و تسلیت گوی بازماندگان بودند.

یاد نیکی، خوشرویی، احسان و صداقت و زلالی ایشان در قلب تک تک اعضا و فعالان خیریه و بلکه در زمین و زمان یادگار و ماندگار خواهد بود به مصداق “نام نیکو گر بماند زآدمی …”

شادروان ناصر حکم آبادی  (        – ۱۴۰۱)

گر یک ورق از کتاب ما برخوانی، حیران ابد شوی زهی حیرانی / گر یک نفسی به درس دل بنشینی، استادان را به درس خود بنشانی

شادروان ناصر حکم آبادی، عضو هیئت موسسین و امنای موسسه خیریه امام سجاد اهر، از آموزگاران فرهیخته ی آموزش و پرورش اهر بودند. ایشان افزون بر تلاشهای بی ریا در همراهی و همکاری در امور موسسه و به ویژه سالهای آغازین راه اندازی موسسه؛ واجد دانش ادبی و حکمی ستودنی ای بودند که حضورشان در نشستها و گفت و شنیدهای موسسه، صفابخش، رهنما و گره گشا بود. ۳۰ سال خدمت صادقانه در عرصه ی آموزش و پرورش فرزندان این دیار و عمری زندگی باعزت، در کنار احسانها و دستگیری از نیازمندان و تلاشهای نیک اندیشانه شان، فراق ایشان را بر دست اندرکاران و مصاحبان موسسه، سخت و اندوهبار ساخت.

از درگاه ایزد بخشنده ی بخشایشگر، صبر و اجر برای خانواده و خاندان شریف و نیک اندیش ایشان، و شادی ابدی برای روان آن یار دیرین خواستاریم.